Kunnossapito & hinnasto

Ohjeistus ja hinnasto

Sinun tulee ilmoittaa huoltoyhtiölle välittömästi, jos asunnossasi tapahtuu jotain seuraavista:

  • Vesivahinko, kuten vuotava hana, wc, putki tai katto (soitathan välittömästi huollon päivystysnumeroon +358 45 2776601 / 24 h)
  • Viat ja korjaustarpeet, kuten rikkimenneet varusteet, kalusteet tai huoneiston osat
  • Sähkövika, kuten rikkinäinen pistorasia, valaisin tai lämmitys
  • Tuholaisongelma, kuten torakat, hiiret tai rotat
  • Rikos, kuten murto, ilkivalta tai tulipalo (soita myös välittömästi 112)

 

Vuokranantaja voi laskuttaa vuokralaiselta siivouksesta, korjauksista ja muista ylimääräisistä kustannuksista, jotka johtuvat vuokralaisen tai hänen vieraidensa huolimattomuudesta tai tahallisesta toiminnasta. Jos vahinko tai häiriö johtuu taloyhtiön kunnossapitovastuulle kuuluvasta seikasta, taloyhtiö vastaa korjauskustannuksista. Jos et ilmoita korjaustarpeista asumisen aikana, ne veloitetaan takuuvuokrasta. Normaalista asumisesta aiheutuvasta kulumisesta ei laskuteta.

Vuokranantaja käyttää tätä hinnastoa perusteena laskutukselle, mutta se ei ole sitova. Vuokralaista veloitetaan toteutuneiden kustannusten mukaisesti, mikäli kustannukset ylittävät alla ilmoitetut minimiveloitukset. Hinnasto voi muuttua. Myöhästyneestä maksusta seuraa viivästyskorko ja perintäkulu.

Voit lukea lisää asukkaiden oikeuksista ja velvollisuuksista täältä: https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/asuminen/vuokra- asunnot/vuokralaisen-velvollisuudet-ja-korvausvastuu/ sekä useammalla eri kielellä täällä: https://www.infofinland.fi/fi/housing/rights-and-obligations-of-occupants